10 kwietnia 2012

Tutorial czapeczka na szydełku...

Witam serdecznie...

Święta? Jeśli o mnie chodzi to tak samo jest po jak i przed a nawet w trakcie...
mąż ze względu na wykonywany zawód drugi dzień świąt spędził w pracy,
nigdzie nie byliśmy, nikt nie był u nas...odpoczywaliśmy i jedliśmy:)
czego konsekwencje są widoczne na wadze;) kilka spacerów i wszystko wróci do normy;)
a na spacery się zanosi gdyż pogoda zaczyna dopisywać;)

***

 Poproszono mnie o mały kursik krok po kroku jak zrobić czapkę na szydełku,
może komuś jeszcze się przyda...


Zaczynamy od zrobienia pętelki

Na zrobionej pętelce robimy osiem półsłupków z narzutem

Zakańczamy rząd oczkiem ścisłym i jest to rząd pierwszy denka czapki

2 rząd:  2 półsłupki nawijane wbite w 1 półsłupek po zakończeniu mamy  16 półsłupków

 zakańczamy oczkiem ścisłym

 3 rząd: 1 półsłupek następnie 2 półsłupki wbite w 1 półsłupek po zakończeniu mamy 24 półsłupki
4rząd: 1 półsłupek, 1 półsłupek, 2 półsłupki wbite w 1 półsłupek po zakończeniu mamy 32 półsłupki
5 rząd: 1półsłupek, 1 półsłupek, 1 półsłupek, 2 półsłupki wbite w jeden półsłupek po zakończeniu mamy 40 półsłupków

 analogicznie robimy kolejne rzędy, wszystko zależy od wielkości czapeczki
moja ma obwód 40cm, więc zrobiłam 40 półsłupków zakańczając denko oczkiem ścisłym
(gdybym chciała zrobić bardziej ścisłe oczka musiałabym wykonać więcej okrążeń półsłupków)

 Następnie już dookoła robimy po 1 półsłupku na 1 półsłupek 

 Gdy osiągniemy oczekiwaną głębokość czapki zakańczamy oczkiem ścisłym  i chowamy nitkę

Gotową czapeczkę ozdabiamy (bądź nie) np. kwiatuszkiem na którego schemat znajdziecie tu

Jako wskazówka niech posłuży Wam dodatkowo podpowiedź odnośnie głębokości czapek:
obwód główki 38-40 cm głębokość 14cm
obwód główki 40-42 cm głębokość 15cm
obwód główki 42-44 cm głębokość 16 cm
obwód główki 44-46 cm głębokość 17 cm
itd...

Życzę miłego szydełkowania;)

98 komentarzy:

  1. szkoda, że nie mam takiego małego ludzika :)
    ale może dla jorka swojego coś wydziergam :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj mnie się przyda bo w te klocki jestem jakby to powiedzieć ''średniaczka". Dzięki za odwiedzinki pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  3. o jak bardzo zazdroszczę Ci weny do szydełkowania ;) i talentu rzecz jasna. Piękne dzieło. Pozdrawiam, www.monika-paula.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. O pięknie!!! Ja właśnie jestem na wykończeniu mojego projektu ;). A czapeczkę też pewnie kiedyś zrobię! Dzięki za tutka!

    OdpowiedzUsuń
  5. Przygotowałaś bardzo czytelny kursik!
    Już taki urok świąt, że co nieco przybywa tu i ówdzie ;) Teraz czas na zrzucanie zbędnych kilogramów.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja mam dwa takie fajne ludziki ale nie mam pojęcia o dzierganiu ;-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dla mnie czarna magia!!! A szkoda bo juz widze takie czapeczki na glowach moich pociech. Widze tu wszechstronny talent, tylko pozazdroscic! Pozdrawiam serdecznie i bede tu wpadala :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękna na piękny wiosenny dzień. Całus Justynko!

    OdpowiedzUsuń
  9. dzięki za kursik, może się odważę;-)

    OdpowiedzUsuń
  10. słownictwo i nazewnictwo profesjonalne. tylko, że ja nawet nie wiem co to półsłupek ;)
    ale Twoja czapka jest rewelacyjna!

    OdpowiedzUsuń
  11. No szydełkować to ja niestety nie umiem, mama na drutach, babcia na drutach a ja nic.... może z innej rodziny jestem ;)
    ale czapeczka śliczna!

    OdpowiedzUsuń
  12. o matko, jeszcze raz - albo w gole dla mnie poproszę rozrysowane :-)) taka ze mnie kobieta na szydełku robiąca jak z koziej .. itd .. ;-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Przesyłam promyk słońca
    i garść ciepłych, wiosennych pozdrowień...
    Życzę pogodnego, radosnego dnia
    z uśmiechem na buzi,
    oraz mile spędzonego czasu po świętach.

    OdpowiedzUsuń
  14. Fajny tutek! Narazie sobie ukladam, brak czasu, ale chcialabym kiedys uszydelkowac taka czapeczke, wiec na pewno sie przyda. Dziekuje!

    J.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jak dla mnie to czarna magia:::)))))niestety nie potrafię robić na szydełku, ale podziwiam Ciebie za tą umiejętność:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Baarrrrrrrrddddddddzzzzzzzzzzzoooooooooo DZIĘKUJĘ!!!!!!!!!!!
    Może zrobię dla dziewczyn czapki jeszcze przed nadejściem prawdziwej wiosny, a jak nie to na jesień już z pewnością.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ proszę, mam nadzieję że w miarę czytelnie;)))

      Usuń
  17. Jakie to się proste wydaje na Twoich zdjęciach... :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Oj chciałabym takie cuda kiedyś robić

    OdpowiedzUsuń
  19. na zdjęciach wygląda to prosto i banalnie, jednak nie mam talentu do takich rzeczy i wolę się za to nie brać. mam teściową, która podobne cuda robi.

    OdpowiedzUsuń
  20. Super czapeczka:)Ja sie nie podejmuje szydelkowania, bo niestety,ale mam dwie lewe rece do wszelkiego szycia, szydelkowania, czy dziania. Tym bardziej zazdroszcze talentu:)

    OdpowiedzUsuń
  21. o jaaaa, niedługo może będzie dla kogo takie czapeczki robić więc muszę poćwiczyć :)
    dzieki za udostepnienie tutoriala ;)
    sliczna jest :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Fajny i przejrzysty tutorial. Podoba mi się kwiatek na czapeczce ;)

    Pozdrawiam, Inav

    OdpowiedzUsuń
  23. Tutorial ze zdjęciami robótki, to najlepszy tutek jaki może być! A Twoja czapeczka śliczna! :)

    OdpowiedzUsuń
  24. na zdjeciach tak to wszystko prosto wyglada, 2x zaczynalam z szydelkiem i nadal to dla mnie czarna magia:)pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  25. ŚWietny tutek....ja niestety na szydełku nie dziergam...ale zawsze podziwiam prace innych...dla mnie takie czapeczki i nie tylko czapeczki są najpiękniejsze:))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim motywatorem do nauki nie ukrywam była córcia moja;) z czasem przerodziło sie to w pasję i wciąż się uczę, długa droga przede mną...Pozdrawiam

      Usuń
  26. Szczerze żałuję, że nie mam komu zrobić takiej słodkiej czapeczki. A może Amisia się zgodzi nosić? ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :)))) jestem przekonana że Amisia wyglądałaby uroczo;) Pozdrawiam

      Usuń
  27. I ja uwielbiam czapeczki na szydełku. Niestety moje starsz dziecię osiągnie wkrótce wiek 10 lat i choć lubi wszelkie prace "ręczne" to jakoś czapki szydełkowe niekoniecznie przypadają jej do gustu :) A chłopaka (a właściwie 3,5 letniego mężczyznę) trudno ubrać w szydełkową czapkę :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla chłopców też można cudowne czapy na szydełku zrobić, choć może faktycznie to troszkę za późno;(

      Usuń
  28. Śliczna czapeczka:)
    Wiosennie pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. Śliczna czapeczka i fajny kursik :)

    OdpowiedzUsuń
  30. piękna czapeczka:))...dzięki za kursik:)))

    OdpowiedzUsuń
  31. Super kursik:) Może spróbuję zrobić taką czapeczkę dla mojej córeczki:)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  32. ale słodka :) miałam podobną jak byłam mała :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Dziękuję ża odwiedzinki u mnie na blogu :) Co do pogody to i unas wreszcie zaczyna się poprawiać i juz odliczam do weekendu aby wybrać się na długi spacer brzegiem morza ... Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ się rozmarzyłam...spacer brzegiem morza...zazdroszczę;)))

      Usuń
  34. wiesz, że najśliczniejszy w czapeczce jest kwiatuszek ;) Pozdrawiam, www.monika-paula.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  35. Świetny tutek :)
    U mnie niestety trzeba więcej niż kilka spacerów, żeby osiągnąć wagę zadowalającą mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tam Oj tam...sezon spacerowy dopiero rozpoczyna się więc mamy ku temu świetną okazję;)))

      Usuń
  36. Piękna czapeczka.Uwielbiam takie prace szydełkowe.
    Pozdrawiam serdecznie!
    Iza

    OdpowiedzUsuń
  37. ile zajmuje Ci szydełkowanie takiej czapuni ? Pozdrawiam, www.monika-paula.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zakładając że nikt i nic mi nie przeszkadza;) ok godzinki;)))

      Usuń
  38. Śliczna czapeczka, bardzo takie lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Witaj Justynko! :) Zdolniacha z Ciebie!!!
    Dziękuję za odwiedziny, ja też muszę nadrobić zaległości u Ciebie! :)
    Dobrej nocki!

    OdpowiedzUsuń
  40. Justynko mam do Ciebie pytanie - czy mogłabyś mi doradzić czego najlepiej użyć do produkcji takiej czapeczki, w sierpniu przyleci z Irlandii moja przyjaciółka ze swoją niespełna roczną córeczką i bardzo chciała taką czapeczkę dla małej ale nie wiem z czego ją zrobić? Boje się że z wełny może być za gruba.
    Co Ty byś użyła?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dla Mani robię zawsze robię z włóczki 100% akryl, jest to włóczka z atestem dla dzieci, nie gryzie!!! jeśli chodzi o grubość to juz sama musisz zdecydować, ja robię z MIMOZY tudzież KOTEK jest to włóczka całoroczna;) mam nadzieję że pomogłam;))))

      Usuń
    2. Dziękuje bardzo :) Na dniach wybiore się do pasmanterii i rozejrze sie za polecaną przez Ciebie włóczką :) Jak skończę to oczywiście pochwale się na blogu :)

      Usuń
    3. Bardzo długo to trwało kiedy wkońcu udało mi się zabrać za tą czapeczkę i efekty pracy mam już na blogu, choć jeszcze nie ukończona bo modeleczka przylatuje dopiero za miesiąc. Dziekuje za wskazówki. pozdrawiam

      Usuń
    4. ;D widziałam, ciesze się że się udało;)
      Pozdrawiam cieplutko

      Usuń
  41. Bardzo się cieszę że tutaj trafiłam, Wzór na czapkę idealny. Pozdrawiam... i będę zaglądać częściej.

    OdpowiedzUsuń
  42. Super wytłumaczyłaś ! Od trzech dni szukam w Internecie różnych wskazówek ale Twoje dopiero mi rozjaśniły o co chodzi... Właśnie kończę robić moją pierwszą czapeczkę dla jeszcze nienarodzonej córeczki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło;) dziekuję i gratuluję sukcesu czapusiowego;)

      Usuń
  43. bardzo mi sie podoba czapeczka:) zaczelam sama probowac szydelkowac i trafilam na ten tutorial:) jednak nie za bardzo jest dla mnie jasne jak robic 3 rzad i kolejne... tzn. gdzie robie ten 1 polslupek, albo 1 4 rzedzie jest 1 polslupek, 1 polslupek i potem 2 polslupki... troche to skomplikowane, moglabys wyjasnic jak to zrobic?? z gory dziekuje za pomoc :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W kolejnych rzędach tam gdzie wbite są dwa półsłupki w jeden półsłupek wbijamy dwa w jeden i tak w każdym następnym rzędzie aż do uzyskania odpowiedniej szerokości.
      w trzecim rzędzie robimy półsłupki: 1,2,1,2,1,2,1,2,1,2,1,2...aż będzie 24
      w czwartym: 1,1,2,1,1,2,1,1,2,1,1,2,1,1,2,1,1,2,1,1,2...aż będzie 32
      w piątym: 1,1,1,2,1,1,1,2,1,1,1,2,1,1,1,2,1,1,1,2,1,1,1,2....aż będzie 40
      proszę się przyjrzeć 7 zdjęciu widać na nim jak 2 półsłupki zrobione między dwa poprzedniego rzędu.
      Mam nadzieję że pomogłam, jasniej nie potrafię;)
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. dziekuje :) bede probowac i napisze jaki efekt :)

      Usuń
    3. Udalo sie!!!!! Zrobilam piekna czapeczke :):) potem nastepna i nastepna :) dziekuje za odpowiedz :):)

      Usuń
    4. :D ciesze się ogromnie i gratuluję;)
      Pozdrawiam cieplutko

      Usuń
  44. Hej, własnie znalazłam Twoj blog poszukująć schematu na czapeczkę na szydełku - pięknie i czytelnie to opisałas...Ja robię tylko na drutach ale marzę o szydełkowych czapeczkach, skorzystam z Twoich porad i mam nadzieje ze wyjdzie mi pierwsza szydełkowa czapeczke.
    Super że wrzuciłaś wzór i fotki
    Pozdrawiam i zaczynam przeglądać całego bloga
    ---
    http://stylowybrzdac.blogspot.co.uk/

    OdpowiedzUsuń
  45. Już tydzień walczę z tą czapeczką i niestety, ale mam problem i to banalny- mianowicie łączenie rzędów oczkiem ścisłym daje mi krzywą linię i niestety nie wiem co robię nie tak (po założeniu czapeczki widać "skręcającą" linię). może źle łaczę rzędy? czy pierwszy słupek z dobierania 1 oczka rozpoczynający rząd liczę jako półsłupek i w które oczko ostatniego półsłupka wbijasz szydełko, aby połączyć rzędy? niestety wpatrywanie sie w Twoje zdjęcia nic nie daje- może jestem oporna na wiedzę szydełkową.
    Wydziergałam już kilka rzeczy ale z tak niby prostą czapką mam wielki problem.
    Z góry dziękuję
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Więc od początku: jak zrobisz pierwszy rząd półsłupków zakańczasz oczkiem ścisłym tak? kolejny rząd zaczynasz wbijając szydełko w to samo oczko w którym jest oczko ścisłe...kończysz wbijając szydełko w pierwszy półsłupek tego rzędu...ciężko tak wytłumaczyć, jesli masz zyczenie podaj @ zobrazować;)
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. dziekuję. Teraz mi wychodzi, ale mam inny problem. Robię czapkę wiosenną włóczką Sonata i na głowę 46 cm. Zrobiłam już 13 rzędów i mam 104 oczka, i nie wiem czy to wystarczy. Samo przyłożenie do głowy nic mi nie daje. Nie mam pojęcia kiedy zakończyc dodawanie oczek. Może powinnam zmierzyć robótkę w najszerszych miejscach i jak będzie odpowiednia szerokość, tj.23 cm to robić już 1 na 1?

      P.S. Rewelacyjny blog

      Kasia

      Usuń
    3. Najlepiej kiedy robi się oczka mniej więcej centymetrowe wtedy jaki obwód główki tyle oczek, ale w przypadku gdy oczka sa mniejsze lub większe najlepiej zmierzyć czapkę po obwodzie lub zmierzyć szerokość główki z góry od ucha do ucha-średnica powinna mieć tyle samo.
      Dziękuję bardzo!
      Pozdrawiam cieplutko

      Usuń
    4. Czapka wyszła rewelacyjna. Dziękuję.
      Kasia

      Usuń
  46. witam, zakochałam się w szydełkowych czapkach, ale nadal mam problem z obwodem. Cy dobrze zrozumiałam, że obwód głowy to obwód "denka" czapki? czy też "szerokość główki z góry od ucha do ucha" zmierzyć przez czubek głowy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam...obwód główki= obwód denka czapki lub/i szerokość od ucha do ucha od góry głowy = średnica denka czapki.

      Usuń
  47. Dzięki za tutka. Właśnie skończyłam czapeczkę :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  48. hej, zaczęłam robić czapeczkę dla córeczki 55 razy temu, wypróbuję Twój "przepis" musi się udać (wreszcie:-)!

    OdpowiedzUsuń
  49. to znów ja^~^ robię sobie tą czapeczkę, nawet raz już skończyłam. Robię od nowa- wyszła za duża. Włóczka yarn art 2,5 i chciałabym zrobić słupkiem nawijanym. Nie bardzo wiem, czy na koniec po zamknięciu oczkiem ścisłym przy jeden raz nawijanym słupku robić jedno oł na początek i gdzie wbijać w pierwsze czy drugie oczko? brzydko bo krzywo wychodzi łączenie. Nie ma lekko, choćby i 155 razy ale w końcu zrobię:-)
    Jeżeli istnieją zasady rozpoczynania oł przy nawijanych słupkach proszę o podpowiedź.
    Pozdrowienia już świąteczne!

    OdpowiedzUsuń
  50. Jak zakańczasz rząd oczkiem ścisłym następny rząd zaczynasz wbijając szydełko w to samo oczko w którym jest oczko ścisłe, czyli w pierwsze!...aby rozmiar był dobrany najlepiej zmierzyć główkę dziecka od ucha do ucha patrząc z góry i o takiej samej średnicy zrobić denko czapki...czapke robiona słupkami nawijanymi robi sie tak samo jak w tutorialu;)
    Trzymam kciuki...pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  51. super, zaraz spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  52. Trafiłam i ja -chętnie skorzystam,bo maleńka wnusia czeka na czapeczkę,a ja ostatnio miałam szydełko i włóczkę w ręku jak moja córcia była mała i troszkę mi się zapomniało...Zabieram się zatem do pracy i jestem ciekawa czy mi po tylu latach przerwy wyjdzie czapulka...Pozdrawiam babcia Ewa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście i bardzo się cieszę...mam nadzieję że kursik okaże się pomocny;)
      Koniecznie prosze dać znać;)
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  53. Witam zrobiłam czapeczkę wg wzoru i mam pytanie czy to normalne ze w jednym miejscu tworzy sie tak jakby pionowy szew ? czy mozna temu zapobiec?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to normalne, jak widac na zdjęciach u mnie tez sie taki tworzy... można od samego początku robić dookoła czapeczkę...pozdrawiam.

      Usuń
  54. Super kursik, teraz tylko kupić włóczkę i czas zabrać się do pracy, pozdrawiam i zapraszam do mnie szateva.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  55. Witam serdecznie. Cieszę się , że trafiłam na Pani bloga. Właśnie zaczęłam na nowo przygodę z szydełkiem. Zaczęłam czapeczkę dla córci znajomej, ma 3 m-ce. myślałam że uporam się z nią do jutra ale niestety 2 razy zaczynałam od nowa bo czubek czapeczki wychodzi mi zbyt szpiczasty. probuje robic lużniej ale nic z tego. nie zrobiłam jaj jeszcze do końca wiec nie wiem czy to tak ma być ? może Pani rozwieje moje wątpliwości Pozdrawiam Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno określić czy czubek ma byc szpiczasty cz też nie...zgaduję zę czapeczka ma miec obwód ok 36/38 cm więc jej wysokośc powinna byc ok 14 cm w związku z tym faktycznie na początku może się wydawać lekko szpiczasta choć nie koniecznie, prosze spojrzeć na zdjęcia w tutku : z początku wychodzi równe kółko dopiero po skończeniu dodawania oczek się zwęża...może robi Pani nie równe oczka albo za duże jest to oczko pierwsze (zdjęcie nr 1), ono musi byc małe...cięzko pomóc nie widząc robótki...przykro mi. Pozdrawiam

      Usuń
  56. Już wiem co robiłam zle. Gdybym na początku sprawdziła jak dokładnie robi się polsłupek nawijany zaoszczędziłabym sobie czasu i nerwów. Zaufałam swojej niezawodnej pamięci i mam. a teraz po spruciu wszystkiego wychodzi tak jak trzeba. masakra Potem może buciki ale zanim zaczne, wszystko sprawdze bo jednak wiele lat minęło od szk.podstawowej hi kasia dziekuje za tutka oby było wiecej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się że się udało;) pozdrawiam

      Usuń
  57. Z nieba spadł mi ten tutorial! Znajoma poprosiła mnie o zrobienie czapeczki dla jej dziecka, ale nigdzie nie umiałam znaleźć jakiej głębokości powinna być czapeczka... Tak więc wielkie dzięki! Z pewnością będę korzystać z twojego wzoru :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję ♥